We zijn weer aan het thuiswerken #werkenmethindernissen

Niemand ontkomt eraan…Het uitzicht bij ons allen is de afgelopen weken weer veranderd van schoolplein, kantoortuin of jouw collega naar keukentafel, zolderkamer of tuin. Waar de één zich erbij neer kan leggen en de voordelen kan zien van het ongestoord en efficiënt werken zonder inloop, mist de ander de dynamiek en de sociale contacten. Het thuiswerken betekent voor iedereen weer een flinke aanpassing! Wij noemen het werken met hindernissen.

Wat vind jij eigenlijk van thuiswerken? Heb je daar wel eens goed bij stilgestaan? Wat heb je nodig of waar kan je juist zonder? Het afgelopen jaar is dit onderwerp regelmatig ter sprake gekomen. Dit was afgelopen zomer het geval toen we weer meer op de werkplek konden zijn in de vorm van; ‘Wat heb je gemist waar je nu weer veel #werkplezier van krijgt?’ En; ‘Wat wil je behouden vanuit de periode thuiswerken?’ En nu is het weer zo; ‘Wat heb je geleerd van de vorige periode thuis werken en wil je weer oppakken?’ En; ‘Wil je dingen anders gaan doen op basis van jouw ervaringen tijdens de vorige lockdown?’

Dit onderwerp heeft te maken met waarden. Het is goed jouw waarden eens onder de loep te nemen. In het jaartraject van Werken zoals ik dat wil besteden we hier uitgebreid aandacht aan bij de module over #werkplezier. Waarden zitten diep in je verankert. Ze horen bij jou. Als het over jouw waarden gaat, zit je op het puntje van je stoel! Ze raken je diep van binnen en je kan er maar lastig concessies aan doen. Kan je niet werken naar je waarden? Dan ervaar je minder #werkplezier, zul je merken dat het gaat schuren en is het tijd om in beweging te komen.

Veel gedragskundigen hebben waarden als ‘betrokkenheid’, ‘zorgzaamheid’ en ‘verbinden’ binnen hun top 5 van belangrijke waarden. Die komen in het gedrang bij het thuiswerken. We horen van collega’s die veel waarde hechten aan het koffiedrinken op de woongroep waarbij ze cliënten zien en met begeleiders kunnen praten. Collega’s die op school willen zijn om de kinderen te observeren tijdens het buitenspelen omdat ze daar zoveel informatie uit halen en collega’s die elke ochtend een rondje maken langs de teamleiders en managers waar ze mee te maken hebben om even die verbinding mee te zoeken, betrokken te zijn. En collega’s die de individuele gesprekken met cliënten het liefst in de behandelkamer voeren zodat ze ook in kunnen spelen op de non-verbale signalen, wat ten goede komt aan de kwaliteit van de zorgverlening en opbouwen van de behandelrelatie. Als gedragskundige kan je veel taken thuis achter de computer uitvoeren, maar dat is niet het ‘hart’ van je vak.

Ook horen we collega’s die het lastig vinden de #balans te behouden. Ze missen de auto- of fietsrit naar het werk waarin lastige casuïstiek werd overdacht of waarbij luid kon worden meegezongen met de radio. Even een ‘break’ voor het ophalen van de kinderen. Een overgang van de werkdag naar ‘thuis’. Ook gaan ze van online overleg naar online overleg, gewoon omdat het ‘lekker efficiënt’ is en ervaren pas na enkele werkuren die zeurende hoofdpijn omdat ze zo in het beeldscherm zijn gezogen. Ze merken dat online afspraken veel meer energie kosten en houden daar in hun agenda geen rekening mee; ze gaan minder goed voor zichzelf zorgen.

Tijd om hier goed bij stil te staan! Vanuit Werken zoals ik dat wil delen wij hier een reflectie opdracht die je kan doen om te kijken hoe jij jouw #werkplezier kan behouden in deze online tijden! Ga er even voor zitten, alleen, met een collega of in een online team- of vakgroep overleg.

Oefening 

  1. Reflecteer alleen of samen op de vraag: Waar krijg ik werkplezier van? Dit kan door jouw dag of agenda na te lopen en heel concreet te kijken wat jou werkplezier (en energie) geeft en wat juist niet.Je kan ook juist inzoomen op onderliggende waarden die belangrijk zijn voor jou of jouw team in het werk. Waar staan jullie voor? Daarna kijk je wat er schuurt nu je meer aan het thuiswerken bent. Mis je juist het collegiaal contact? En wat mis je dan? Het informele gesprek of het bij elkaar binnen kunnen lopen na een ingewikkeld gesprek of het samen een casus kunnen bespreken? Werk ieder punt zo concreet mogelijk uit.
  2. Daarna komt de fase van creatief brainstormen. Dit kan op verschillende manieren. In een schrift of digitale omgeving, door te tekenen of een moodboard te maken. Werk je samen? Ga dan in kleine groepjes uiteen en bevraag elkaar. Haal je oplossingsgerichte gesprekstechnieken van stal en zet die in in gesprek met elkaar: Wat werkt? Waar wil je meer van? Wat is de uitzondering en licht die uit! Deel je tips en tops met elkaar. In jouw team- of vakgroep overleg kan je ook een online bord te maken met ideeën. Plak je ‘sticky notes’ met b.v. Google jamboard (ja, je kan hier ook in breakoutrooms in werken en ieder een eigen bord maken) of je gebruikt de rory story cubes door je de camera van je telefoon op zoom of teams aan te sluiten of gebruik de online babbelstenen. Vervolgens maak je een top 10, pak de agenda(‘s) erbij en organiseren/plannen maar!

Zelfzorg-tijdens-werkdag-bingo #thuiswerkeditie

Ben je vooral op zoek naar #balans in je online werkdag? Pak dan onze bingo erbij. Print hem uit en leg hem naast je laptop. Daag jezelf uit iedere dag een aantal vakjes af te kruisen. Of doe de bingo met een of meerdere collega’s of met je team of vakgroep! Daag elkaar uit, bevraag elkaar en evalueer op de digitale vrimidbo! En mocht je nog wat missen op de kaart, daag ons dan uit en geef het door. Bingo!

Zullen we samen aan de slag gaan?

Geïnspireerd door deze blog? Meer weten over zelfzorg? En jouw persoonlijke zelfzorgplan maken voor meer #balans en #werkplezier? Doe dan mee aan de workshop ‘Zelfzorg op de werkvloer’ op 8 april en 4 november 2022; alleen of met één of meerdere van jouw collega’s.  Of start met het jaartraject in januari, april of september. Voor gedragskundigen, door gedragskundigen! Het traject is gericht op balans, veerkracht en werkplezier. Benieuwd naar de tijdsinvestering of een uitgebreidere beschrijving van de thema’s waar we aan gaan werken? Kijk dan op onze website. Schrijf je dan ook even in op onze nieuwsbrief, dan ben jij als eerste op de hoogte van ons nieuwe aanbod! #blijmaker 

Meer weten, vind je het fijn wanneer we even met je mee denken of wil je graag even kennis maken? Contact Saskia of Martine voor een (geheel vrijblijvend) online kopje koffie of thee.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven